اعزام ۶۰ تیم امداد و نجات هلال احمر از استان‌های مختلف به گیلان در پی جاری شدن سیل (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) دستگیری اعضای باند تهیه عکس و فیلم از زنی نیمه عریان (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) جان باختن سه نفر در تصادف جاده‌ای استان گلستان (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) ورود مه شدید به مشهد | هشدار کاهش دید افقی رانندگان در جاده‌های خراسان رضوی (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) مدارس و ادارات کدام استان‌ها فردا (یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۳) تعطیل است؟ پلیس خاطیان حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان کرمان را معرفی خواهد کرد آیا زمان برگزاری آزمون‌های ارشد ۱۴۰۳ و دکتری ۱۴۰۴ تغییر خواهد کرد؟ دختر پزشکیان در منزل جان‌باختگان حادثه اتوبوس دانش‌آموزان کرمانی حضور یافت آیا مدارس و ادارات استان گیلان فردا یکشنبه (۲۱ بهمن ۱۴۰۳) تعطیل است؟ پیاده‌راه‌های حیاتی پوشش شبکه بهداشت در روستا‌های کشور کامل شد آیا مدارس، ادارات و بانک‌های تهران فردا (یکشنبه - ۲۱ بهمن ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آیا استفاده از مواد نگهدارنده در صنایع غذایی سلامت را تهدید می‌کند؟ آماده باش کامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد در پی بارش برف و یخبندان (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) واکنش قاطع وزیر آموزش و پرورش به قصور در حادثه دانش‌آموزان کرمانی شناسایی حدود ۳۰۰۰ منزل شخصی مسافرپذیر در مشهد افزایش توان امدادی با استقرار دو بالگرد‌ سنگین در مناطق دوردست گیلان (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) احتمال افزایش مبلغ ۷۰۰ هزارتومانی حکمت کارت کارکنان و بازنشستگان نیرو‌های مسلح (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) چرا سازمان برنامه طلب تأمین اجتماعی را نمی‌پردازد؟ | بازنشستگان برای تأمین هزینه‌های روزانه خود «وام» می‌گیرند! آیا فردا (یکشنبه، ۲۱ بهمن ۱۴۰۳) مدارس و ادارات مشهد و خراسان رضوی تعطیل است؟ واریز حقوق بهمن‌ماه ۱۴۰۳ بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی از امروز (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) آغاز شد پلیس فتا: مراقب پیامک‌های جعلی قطع یارانه باشید آماده‌باش ستاد بحران مشهد و خراسان رضوی درپی سرمای هوا و بارش برف راز قتل پیرمرد ۹۱ ساله افغانستانی در شعله‌های سرکش آتش فاش شد کردستان، با دمای منفی ۲۱ درجه رکورددار سرما در کشور شد (۲۰ بهمن ۱۴۰۳) مواد شوینده و ترکیبات اسیدی را دور از دسترس کودکان قرار دهید پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (شنبه، ۲۰ بهمن ۱۴۰۳) | تا صبح دوشنبه، بر حجم بارش‌ها افزوده خواهد شد سرویس‌دهی رایگان مترو مشهد در یوم‌الله ۲۲بهمن سال ۱۴۰۳ معرفی مواد ممنوعه خطرناک در مکمل‌های ورزشی  آماده‌باش کامل نیرو‌های خدمات شهری برای مراسم ۲۲بهمن ۱۴۰۳ در مشهد تمامی مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان کرمانی مرخص شدند
سرخط خبرها

نگاهی به دیروز، امروز و فردای اتوبوس های شهری

  • کد خبر: ۶۸۵۱
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
نگاهی به دیروز، امروز و فردای اتوبوس های شهری
آیا سامانه فعلی حمل ونقل اتوبوس های شهری شانسی برای ادامه حضور در شهرها دارد؟
مترجم: عادل نجفی | سال‌های زیادی از فعالیت اتوبوس‌های درون شهری برای جابه جایی شهروندان در ایران و دیگر نقاط جهان می‌گذرد، اما هنوز کسی نمی‌داند دقیقا اولین سامانه حمل ونقل عمومی درون شهری اتوبوس یا مینی بوس از چه سالی آغاز به کار کرده است. آن طور که در منابعی مانند موزه حمل ونقل منچستر در انگلستان و برخی نشریات محلی در شهر نانتس فرانسه آمده است، پاریسی‌ها در سال ۱۶۶۲ میلادی اولین شهروندانی بودند که حمل ونقل عمومی با اتوبوس را تجربه کردند. چیزی در حدود ۲ قرن پس از آن‌ها و در حدود سال ۱۸۲۴، اهالی منچستر از یک سرویس مشخص رفت وآمد اتوبوسی از خیابان بازار در شهر منچستر تا منطقه‌ای به نام پِندِلتٌن در سالفورد استفاده می‌کردند. اهالی نیویورک ۵ سال پس از انگلیسی‌ها در ایالات متحده، نخستین آمریکایی‌هایی بودند که از اتوبوس برای تردد درون شهری استفاده کردند.

سبک زندگی اتوبوسی
سالانه میلیون‌ها نفر در شهر‌های جهان با اتوبوس‌های درون شهری و حومه‌ای جابه جا می‌شوند. انتخاب شاخص برای تعیین نسبت ناوگان حمل ونقل اتوبوس رانی در هر شهر و نقطه جمعیتی با توجه به ظرفیت‌ها و راهبرد‌های کلان مدیریتی انجام می‌شود، اما به طور کلی برآورد‌ها در ایالات متحده نشان می‌دهد به ازای هر ۱۰۰۰ شهروند به طور متوسط به یک دستگاه اتوبوس نیاز است. آماری که در اتحادیه اروپا یک ونیم دستگاه اتوبوس لحاظ شده است.
ارائه امکانات و خدمات به مسافران و همچنین رانندگان اتوبوس‌های شهری می‌تواند سرانه استفاده از آن‌ها را افزایش دهد. برای نمونه در پایانه‌های مسافربری که حجم بیشتری از مسافران تردد می‌کنند، ایجاد دمای مناسب، افزایش کیفیت هوا با توجه به تردد خودرو‌های سنگین، رعایت استاندارد‌های آلودگی نوری و صوتی، مبلمان و در صورت امکان خدمات پذیرایی مانند نصب دستگاه‌های فروش خودکار نوشیدنی‌ها برای رانندگان و مسافران و حتی ارائه خدمات بهداشتی مانند نزدیکی سرویس‌های بهداشتی ازجمله مؤلفه‌هایی هستند که به افزایش رضایتمندی و استفاده شهروندان از سامانه‌های اتوبوس رانی کمک می‌کنند.
استفاده از خدمات حمل ونقل عمومی در شهر‌ها به ویژه برای شهروندانی که با مشکلات حرکتی روبه‌رو هستند، می‌تواند با دشواری‌هایی همراه باشد. استفاده از اتوبوس‌ها و دستگاه‌های کارت خوان کف پایین برای کمک به توان یابان حرکتی ازجمله این تسهیلات است. این امر در کشور‌های درحال توسعه با توجه به فرایند سریع‌تر کهولت سن، از اهمیت بیشتری برخوردار است، اما در اروپا نیز به آن توجه شده است. برای نمونه در لندن ۱۷۰ اتوبوس برای توان یابان حرکتی اختصاص یافته است که حضور آن‌ها در اجتماع و فعالیت‌های عمومی را افزایش داده است.

اتوبوس‌های آینده
طراحی و برنامه ریزی راهکار‌های عملی برای سامانه‌های حمل ونقل درون شهری بر پایه اتوبوس و مینی بوس با توجه به ۵ مؤلفه ایمنی، توجه به کاربران، محیط زیست، کارایی و صرفه اقتصادی برای شهروندان انجام می‌گیرد. به طور کلی برنامه‌ها و تسهیلاتی که برای شهروندان با سبک زندگی اتوبوسی در نظر گرفته می‌شود، بیشتر بر پایه تازه‌های فناوری و حوزه آی تی است. طراحی نرم افزار‌های کاربردی در زمینه تهیه بلیت، نقشه‌ها و مسیر‌ها ازجمله این اقدامات است؛ اما مسئله مهم در بقای سامانه‌های اتوبوس رانی در شهر‌ها که چالش مهمی در آینده به شمار می‌رود، میزان آلایندگی آن هاست. آیا بهترین، تمیزترین، منظم‌ترین و حتی ایمن‌ترین ناوگان اتوبوس‌های شهری شانسی برای حضور در شهر‌ها با میزان آلودگی زیاد هوا دارند؟ این سؤال اولین بار در دهه ۹۰ میلادی در کشور‌های اروپایی مطرح شد و بررسی میزان آلودگی، خطرات ایمنی و مصرف انرژی ناشی از تردد اتوبوس‌های دیزلی باعث شد تا به تدریج حرکت به سمت نسل نوین اتوبوس‌های هیبریدی و تمام برقی آغاز شود. درحالی که در سال ۲۰۱۷ در اتحادیه اروپا ۳۶۸ هزار دستگاه اتوبوس برقی فعال بودند، پیش بینی‌ها نشان می‌دهند این تعداد تا سال ۲۰۲۵ به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسد؛ رقمی معادل ۴۷ درصد کل ناوگان اتوبوس رانی شهری در جهان!
نگاهی به دیروز، امروز و فردای اتوبوس های شهری
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->